Sunday, March 8, 2009

Inggeris. English. Injlizi.

Bila Ajak buat comment di blog Eija something about the word font, saya tiba-tiba teringat kembali first time berada di dalam suasana yang memerlukan saya berbahasa Inggeris.

Datang dari sebuah kampung kecil di negeri terkecil di negara yang relatifnya kecil, bahasa Inggeris saya agak terbatas. Kalau pun lebih sedikit daripada kawan-kawan sekolah, itu bukanlah sesuatu yang hebat kalau berbanding dengan orang lain yang saya temui di UIA.

Pengalaman bercakap dalam bahasa Inggeris yang 'betul' berlaku semasa saya ditemuduga untuk masuk ke UIA. Tergagap-gagap menyusun ayat - maklumlah vocab yang sangat sedikit. Begitu jugalah dengan Arab, waktu temuduga itulah saya bercakap Arab yang kalau didengar budak Arab berumur 2 tahun pun boleh gelak guling-guling!

Bila masuk ke matrik UIA Lembah Pantai, saya seakan shock. Semuanya dalam bahasa Inggeris dan hampir semua yang saya jumpa selesa converse dalam bahasa Inggeris. Malah, roomates saya ada 2 orang budak yang ambil BENL (tentulah berabuk speaking) dan dari TKC dan Seri Puteri yang juga tentu-tentu lah sudah expose dengan bahasa ini. Dalam banyak hal, saya hanya mengikut sahaja apa yang orang lain buat. Nak tanya, malu. Biasalah, water face mau kena jaga.

English placement test menakutkan saya. Yang sama-sama dengan saya, saya lihat handalnya mereka. Terkulat-kulat saya seorang. Benci. Tapi, life must goes on. Buat sahaja yang terdaya. Saya dapat kelas CCU.

Sampai di KUSZA, rasa cuak dan shock berkurang sebab dah ditune ke bahasa asal. Maksudnya, takde lah 24-7 kena cakap Inggeris. Tapi, masalah lain pula bila terpaksa belajar dialek Terengganu. Tapi, untuk dialek Terengganu, tidaklah sukar kerana everywhere people speak their language and we can pick here and there some words. Kiranya, untuk dialek Terengganu, saya dah level 4 la masa tu.

Dan, seperkara, apabila berada di KUSZA, rasa intimidate tu kurang sebab serasa semua orang pun 'sebaya' penguasaan - exception Sharina dan Norina la, yang masa tu sungguh kagum melihat mereka cakap macam air ... especially Norina yang sama laju bercakap Inggeris dan Melayu, serta kawan-kawan yang dapat level ESP, Nora dan Wan Ezrul, kawan baik Kepet katanya.

Belajar dengan Dr. Azmi seharusnya menjadi titik tolak saya mengasah kefahaman dengan bahasa Inggeris. Walaupun dia terlebih bangga dengan mendapat PhD di usia yang sangat muda dan segala perilaku yang sangat eccentric sifatnya, dengan dia jugalah saya menjadi excited untuk mengetahui perkataan-perkataan yang besar seperti - jeopardize, vicegerent, juxtapose, weltanschauung dan sebagainya.

Kelas CCU yang dua kali diambil (English pun repeat ... memalukan!) juga memperkayakan saya dengan bahasa ini walaupun tidak sampai tahap great. Mr Lincoln, Pn. Fadhillah, Mr. Enoch Daniel, Mr. Hamdin, and Mr. Ghazali - guru-guru English yang bermacam watak - kudos for them.

Sekarang inipun kalau bercakap Inggeris masih tergagap-gagap juga. Tapi, OKlah dari dulu. Tambahan kena mengajar kot English ... at first horror juga kot-kot dapat student yang Englishnya very good ... but as time goes by, no matter how good their English are, I'm still the great because content wise, I'm more knowledgeable than them. Bercakap pun kadang-kadang macam iklan budak-budak Melayu yang tunjuk direction kat minah saleh dalam bas tu je, tapi, disebabkan kita perlu tunjukkan keyakinan yang tinggi, evaluation student mengenai pengajaran saya selalu diletakkan 80-90% menggunakan English, walhal, cerita sebenarnya mungkin hanya 50-60% sahaja! Tak tahulah kot depa dengar saya cakap Melayu bunyi macam English .. ha!

Tapi, saya masih tidak berkemampuan menulis dengan baik dalam English. Hakikat yang pahit dan perlu diatasi, tapi tak tahu bila akan terjadi kerana saya selalu selesa dengan apa yang saya tahu sekarang. Mungkin boleh kot tulis entry sepam dua kat sini dalam bahasa Inggeris?

Apa-apa ajelah, kan?

83 comments:

ustazshafiee said...

Aku terkejut macamana aku boleh sekelas dengan kupang (khairil akmal). Masa kat cafe matrik lembah pantai, aku tengok dia speaking berabuk dengan ayah dia. wah! hebat budak ni! bila placement test, tengok-tengok sekelas dengan kupang.. terkejut aku. dah la bahasa inggeris aku inggeris loghat terengganu. tak percaya sungguh. nasib baik aku sekelas dengan sepol. tak la terasa terasing sangat masa tu. apapun, credit kepada cikgu2 dan kekawan disekeliling sbb banyak memmbantu aku dalam meningkakan keupayaan berbahasa inggeris :)

Anonymous said...

Pie:
Ma makna hu? hehehehe ...

Maksudnya .. kadang2 apa yang kita lihat tu, hakikatnya tidak lah seperti apa yang disangkakan itu!

Tp, biasalah ... orang yang tak tahu ni, kalau dgr org tu speaking mcm air, tp sebenarnya apa pun tak de ... Padanlah Allah memuliakan orang yang berilmu ni, kan?

P/s: Bakpe takde birthday mu dalam majalah Pioneer tu? Takde, cemana nak celebrate? Bak sini ...

ajako said...

Eh, fisha memantau blog kawan2, terharunyeeee

Anonymous said...

Ajak:
Biasalah .. dah nama pon kengkawan ... saling pantau memantau ler ...

Anonymous said...

Juxtapose ? In juxtaposition?

Sampai sekarang aku ingat perkataan tu...

Huhu

ajako said...

teringat nota fkm kasap, verbatim tu, siap dr azmi berdehem pon dia tulih gak...

Rozaimi Bin Mohd Said said...

Fisha…kita sekapal sebab aku pun repeat ccu…hehehe…bengang giler beb, first sem, first year kena repeat subject…aku rasa masa tu macam tak panjang aje umur aku kat uia tu…tapi Alhamdulillah…semuanya selamat walaupun tak lancar mana…

Aku ingat lagi masa tutorial contract law 1 dengan dr. muhaimin. Masa aku kena present, mulanya aku cakap inggeris, then bila ada 1 perkataan tu yang aku tak tahu aku dok bantai sebut in malay, then lepas tu apa lagi, sampai habis presentation aku cakap ikut melayu. Bila habis presentation, dr. muhaimin tanya aku “done” and dengan nada lega aku kata “yes”…I thought the hot will last till evening but it was raining in the afternoon…sebaik aku kata “yes”, masih terngiang-ngiang lagi kata-kata dr. muhaimin pada aku, “ok, now you do it in English”…pergh!!!

Unknown said...

hi guys,
Excellent topic ya....
Something about english language ya....
Just to share what I have in mind about this much talk about language on this planet. well.... I just dont give a damned as to how bad my english is as long as I can make the one i talk to understand my points without having to repeat. Still dont get it. Consider this please... None of my beloved parent speak english at home.But what you are reading now is in english.If you understand this....please be proud of yourselves and go and get a life...and have fun...there are a lot more of important things to do out there right?...that is what i have in mind then. But now..I end up working with people whose english is supreme and I have not heard them conversed in any language other than english..padan muko den!!!! Dulu dah la start ngan level one, kalau ada pra, may be I kena register kelas pra kot...

Alin Ahmad said...

Fisha : Ariff tulis ...."there are a lot more of important things to do out there right?." teringat kat ayat favorite sue.."justice is out there n don't betray d confident...pas ayat2 ni dia letak...sueMulder..kan..hehehhehehe

ajako said...

x files, siri tv yg menyebabkan wafi geng kepet bergaduh ngan budak kusza...

Rozaimi Bin Mohd Said said...

itu pasal orang kata dia tu "x-files"

And arep, you are absolutely right. Masa mula2 buat chambering dulu (dah boss cina and india), terkulat2 bila nak cakap ngan diorang sebab kena cakap omputih...kalau telefon bunyi, confirm aku takkan jawab sebab client diorang sumer cakap omputih...masa interview buat chambering dulu, aku ingat lagi satu insiden yang teramat memalukan...boss aku tanya ikut omputih, "so, rozaimi, when will you be called" yang aku dengar dia sebut perkataan "call" aje, so, aku dengan penuh confiden cakap omputih kat dia, "you can call me rozaimi"...lepas tu dia kata, "no, i mean when can you file your papers and so that you can do your short call?"...perghh!!! malu giler aku...nama aje budak uia, tapi simple plain english pun tak paham...masa tu mulalah rasa nyesal sebab tak practice cakap omputih masa belajar dulu...hehehe...sebab dulu Dr. Muhaimin kata, "you don't need superb english to be a good lawyer"

Rozaimi Bin Mohd Said said...

wah!!! ini sudah lebih!!! hehehe..

asal wan ezrul aje, best fren aku
asal wafi aje, best fren aku
asal yang tak best aje, best fren aku...hahaha

tapi aku tak tahu pasal wafi gaduh ngan budah kusza pasal tv, yang aku tahu dia ada bertengkar dengan budak kusza pasal guna phone siswa (ala, phone TM yang letak kat tangga asrama tu, tak payah bayar, cuma buat reverse call aje tu)

Unknown said...

Ha ha Kepet,we are on the same boat la ya...tapi ko nampak macam terer aje kat UIA dulu...Itu belum story arabic langguage lagi tu....sape nak mula dulu ni.... I have no gut to tell you guys, about my arabic langguage learning experiences those days. Those were the worst part ever happened to me and that was the reason I did not proceed with Syariah Double degree..Hell..

IRK friends ok aje...arabic & english language lagi.kita-kita ni aje kot yg pening dok pikir pasal english nih. Buyie pun ok gak tu....lama tak jumpa Buyie. Buyie? Buhairi kot?

Anonymous said...

Buyie? Buhairi? Wehkekek

Aku kalau dengar wan arif cakap BI mula la aku naik bulu roma... Jarang aku dengar orang kelantan cakap BI as excellent as him...

Kepet says :
asal wan ezrul aje, best fren aku
asal wafi aje, best fren aku
asal yang tak best aje, best fren aku...

Janji ko tak jadi besfren aku dah la kepet...Sebab i used to be a besfren of someone...serik woooo....

Hahahaha

Unknown said...

Buyie...you Buhairi ya..macho kelantanese guy....ya i went to your wedding reception with Shahudin.... Tq man.

Hai Fisha....Well, i want to say that I am terribly sorry. am not sure if I ever say hi to you or ask your permission before leaving comments. Damaged has been done only to realize that I was so rude....
Sorry ya...

Pijat-Pijat said...

Buyie:
I sat juxtaposed to Buyie in class … hahahaah

Itulah cara penggunaannya adik2 …

Tapi one thing, di saat org lain tak paham all those big words, kita dah advance habis … kira dasat le Dr. Azmi tu .. killing 2 birds with one stone … if you know what I mean … :p

Awat hang tak mau jadi besfren Kepet? Sie ko dio!

Pijat-Pijat said...

Ajak:
Really haaa Kasap buat macam tu? Terrerrr nya … tapi itulah cara kita ambik notes kan? Aku la ni pun praktis benda sama kat student aku. Utk kelas Miss Fisha, no notes. Dapat salin, ok, tak dapat, naseb la …

X-Files tu such a phenomenon kan? Cuma aku je yg tak berapa nak minat. Tp aku cari info pasal X-Files sebab nak bagi moral support kat Sue Mulder tu … hehehe

Pijat-Pijat said...

Alin:
Tak ingat lak ayat tu … yg den ingat, “the truth is out there” je … tp, SueMulder tu .. yes …

Pijat-Pijat said...

Kepet:
Kannn .. dah la dapat ‘U’ dalam transcript. Ingat dapat ‘UPGRADE’ rupanya dapat “UNSATISFACTORY” .. huhuhu…

Hahahahaah …. Gila! Dasat Dr. Muhaimin tu … hahahaha … aku pon penah, masa kelas MA, aku boleh lupa apa org putih panggil “Yahudi” tu … terus aku bantai yahudi, yahudi … sampai la berkerut kening lecturer aku tu, baru dia realized aku nak sebut Jews .. malu gila. Bodoh punya yahudi, memalukan aku saja! Hahahaha.

Masa aku mula2 masuk keje pun sama gak … TP tanya what can you contribute to the university, tp aku rasa macam lain macam je dia tanya .. terkulat2 aku. Dia siap translate apa maksud soalan dia. Bera gila aku …

Dan, sebut pasal bebudak law uia ni, kat uitm ni ada tendency utk meleceh2kan uia grads. Pernah sekali ada intrvw lecturer kat dungun, dan dtg le dekan law fac dia … after interview, suka2 hati buat remark – I thought budak2 ivy univ (refer to UIA la tu) terror, tapi macam hampas je performance! Punya la sakit ati aku dengar .. boleh plak blanket macam tu sedangkan yg UIA ada 2 org saja …

Aku pon tak sure kau besfren wan ezrul (kami panggil dia bagak dulu …) and wafi. Dah Buyie semua kata hang besfren dgn depa, aku ikut je la … tapi ok la … takkan kau besfren dgn musyai kot? Dia kan tak berkawan dengan orang … hahaha

Hurmmm … tak penah pakai pun phone siswa tu … rugi tol!

Pijat-Pijat said...

Arif:
Hi! No need to apologize la … small matter. I’m flattered ada tuan majistret kat sini, join the ever humble blog … :p

I actually admired Arif ni. Even tak pernah sekelas, tapi bila dgr cerita kawan2 pasal Arif buat presentation dalam English class, rasa cam kagum je … tp, the one I remembered most, ada satu presentation (FKM kot) … tak ingat pasal apa .. tapi ada words … “up, up, up and then down, down, down …” I think that was hillarious.

It is a matter of confidence I guess.

I think I’ll start the story of Arabic class later … don’t worry … later we will have DARE or TRUTH challenge or NAKED TRUTH session …

Ciss! Apsal aku balas kot Inggeris ni …? Dah la cakap dgn orang melayu! Cissssss …

Anonymous said...

Fisha...

Kitaorang punya term for besfren nih lain skit...

Tanya kepet...dia paling banyak pengalaman bab kebesfrenan ni....

Heheh

Unknown said...

Tq fisha...very nice of you....well,if you bother to know... am no longer a magistrate ya. Remember this...Dont take english for granted ya please...I personally find your english is very good.Keep up the good work and am sure you will enjoy both writing and speaking in english naturally. Janji kita tetap melayu tulen.

Rozaimi Bin Mohd Said said...

yup fisha...betul kata buhairi tu...bes fren dalam erti kata lain ialah ex-fren...hahaha...pasal tu buhairi tak jadi bes fren aku...

and buhairi, aku tahu kau pernah jadi bes fren kepada bes fren aku yang sampai ke hari ini aku masih menganggap dia bes fren aku, tapi kau tikam aku dari belakang bila kau berhenti menjadi bes fren dia dan kau pun terus jemput dia ke rumah kau walaupun pada masa yang sama aku ada dirumah kau namun nasib baik aku sempat makan cepat2 dan akhirnya aku berjaya untuk tidak "serumah" dengan bes fren aku yang juga ex-bes fren kau tu...hahaha...ada paham???

fisha, "U" tu aku ingatkan dapat pergi UIA terus...hehehe

juxtapose...hahaha...entah apa-apa perkataanlah dulukan? padahal masa tu aku nak sebut perkataan "legal" pun tak betul lagi, dah nak belajar pasal juxtapose

Alin Ahmad said...

Caypet : alaa....ko sebut 'pegang' pun br jer betul kan la ni huhuhuhuhu

Ariff : la yea ke dah x jd MG? la ni ariff kj apa lak? x best ekkkk join gov? br nak terfikir2 join gomen...

ustazshafiee said...

fisha:
meriah ni! Respond pun menarik! aku keep reading je sbb aku takde besfren :)

ajako said...

Kengkawan, en ariff yg perahsia itu sedang bertugas sebagai senior fed counsel kat AG's chamber. Ape ntah nama jawatannye cakap melayu.

Rozaimi Bin Mohd Said said...

ajak, kalau bahasa jowo macam mana bunyinya?

pi'e, mu tak de bes fren? kesiannya...hehehe

Anonymous said...

Ajak..

Arep tu keja sbg peguam kanan persekutuan bahagian ekstradisi di pejabat peguam negara.

kawan yang baik dulu, kini dan selamanya....

Anonymous said...

ermm...

Berat jugak keje wan arif nih ek... bahagian ekspedisi lak tuh...

ermm...wehkekeke

Anonymous said...

Keja dia sng jer..

mana2 pemimpin yg buat jenayah kemudian lari keluar negara 'minta suaka polotik ke' dialah yg heret pemimpin tu balik ke negara ini untuk dihadapkan ke mahkamah...

sapa pemimpin tu, kita tunggu dan lihat... 'tupun kalu ada.. hehe'

Zaidi Al-Kashafi said...

Ajak, Fisha Fawwaz and friends, you know that my english is quite bad and not too good compared to you and other friends. That's why I record the FKM notes by Dr Azmi Omar verbally and words by words by using recording device.

FYI, I only got grade 7 for english in my SPM exam. But I wonder why and how I got entered class CCU level after seating EPT. I sopposed to ented class CCL.

When I was in degree programme, I repeated so many subjects, my CGPA also vely low. I have extend one year at IIUM Gombak and only graduate in 2002 instead of 2001. But at least I managed to graduate, not like some of my former friends, some of you also know who I meant. Yes, language is like a tool same as weapon for a student.

As far as I know, in order to improve a good command in english, we have to practice it everyday. Practice makes perfect.

Better late than never.

Unknown said...

Dear kasyaf,....am so touched la ya....with due respect, I regreted so much everytime now and then for not being able to help you to go through a hard time at UIA. All I did was giving you my notes, if you may recall. I knew it was not enough but I am so proud to find that you have not complained much about it. Now look at you man.....the one who'd never say 'no' everytime I ask you to cut my hair (free of charge !!!)...is now doing very well practicing Law. So proud of you man.....(am shedding tears and sobbing already ...all alone at my simple office's cubicle)

ajako said...

iyelah arep tu duk cubicle, 48 mestilah ade bilik besar siap meja ping pong. pls don't deceived by his crocodile tears. heheh

Anonymous said...

Kasyaf...

Hope to meet you one day...I'll make sure my hair getting longer while meeting you. Need your helping hands to cut my hair and my two sons' hair too...buleh ke?

At the same time hoping that your 'cutting' skills are as good as before...

Wehehehehe

Zaidi Al-Kashafi said...

Dear Yg Ariff,
It’s okay. Please don’t mention it. What you did to me last time is enough. I really appreciated your help. I feel very grateful to have a friend like you. That time I have an inferiority complex.

I am introvert type of person. It’s very hard for me to say something like yes or not. It’s very hard for me to refuse my friend’s request to cut his hair. Well, you know that I am one the tip top barber other than Nakabu and Majoi. But sometimes I fail to cut my friend’s hair nicely like what happened to Hanif’s hair, hehehehe became bold lah I kerjakan. I forgot whether I cut his hair sincerely or not.


Ajak,
I agree with you. Grade L48 memang jawatan besar. Meja besar. Tanggungjawab juga besar.


Buyie,
Yes, me too. I hope that we can meet one day. But, make sure that you hair getting longer while meeting me, yeah?. I have no problem to cut your hair and you two sons' hair too. Yes of course, memang boleh. Malaysia Boleh.

You don’t have to worry about my cutting skills. Still the same as good as before. But this time you must pay the charges for my professional services and also the disbursements.

Wehehehehe, just kidding.

Rozaimi Bin Mohd Said said...

wow! nak komen pun malulah sebab sumer orang speakang...hehehe

Anonymous said...

hahaha Kepet...

Anyway...I sound stupid when i speak English !...and look stupid too...sebab terkial-kial nak cari certain vocabularies...

Weheheh

Anonymous said...

Aku rasa dr. azmi ni org yang paling banyak pakai perkataan bombastic. Rasa macam Mr Loba loba la pulak.......

Unknown said...

Hi Alin...hows practice? Good la ya I hope...

Alin Ahmad said...

ariff : practice..? hmmmmm boring..tiring..n yg sewaktu dengannyer...huhuhuhuhuu

ustazshafiee said...

suri:
bukan ke Dr. Azmi tu idola mu dulu?

buyie:
kepet ajak main ping-pong. kita buat perlawanan persahabatan kat darul quran. ke guane?

Anonymous said...

Kepet:
You just make me confuse over the term best-friend or you just give new meaning to that?

U = UIA
U = U pikir la sendiri!

Pijat-Pijat said...

Alin:
Ha’ah .. pegang … den rasa kita pernah kutuk Kepet pasal ‘pegang’ ni … hehehe .. Kepet pelat!

Pijat-Pijat said...

Pie:
Yes, the more the merrier … well, pardon me, but this time I like to respond in English … hehehe …

Pijat-Pijat said...

ajako said...
Wah, what a job! I do really admire him …

Pijat-Pijat said...

Irwan:
So nice of you remembering a friend like you do … would you be my friend forever too? Hehehe (*_^)

Pijat-Pijat said...

Buyie:
Ekspedisi? Hahahaha …

Let’s join him then!

Pijat-Pijat said...

Kasyap:
I never know that you recorded his lecture… really impressed!

Well, practice makes perfect, but, nobody’s perfect, so, why practice? Hehehehe

Pijat-Pijat said...

Ariff:
You remind me of Chinese proverb – “Give me a fish and I eat for a day. Teach me to fish and I eat for a lifetime.”

Why that proverb? No reason. Just feel like to put one .. hehehehe.

A good friend is the one who still loves you even though you’re slightly a cracked egg.

Oh, Kasyap so lucky having a friend who shed his tear reminiscing the good old day … I’m touched!

Pijat-Pijat said...

Ajako:
“iyelah arep tu duk cubicle, 48 mestilah ade bilik besar siap meja ping pong. pls don't deceived by his crocodile tears. Heheh”

Ya lorr … keje ekspedisi .. takkan dok kat cubicle … cemana nak berekspedisi kalau cenggitu? Memang crocs la dia ni …

Pijat-Pijat said...

Kasyap:
“I am introvert type of person. It’s very hard for me to say something like yes or not”

Oh, what a coincident! I’m introvert too. Sometimes, my character doesn’t do justice to my personality. People often disbelieve when I tell them that I’m an introvert.

No worry pal, I know what an introvert feels.

Pijat-Pijat said...

Kepet:
wow! nak komen pun malulah sebab sumer orang speakang...hehehe

yeah, we are bunch of people that don’t want to feel stupid when we speak in English. That’s why we speak like we do now!

Pijat-Pijat said...

Surizalman:

“Aku rasa dr. azmi ni org yang paling banyak pakai perkataan bombastic. Rasa macam Mr Loba loba la pulak.......”

Mr. loba-loba .. mr fantastic so romantic .. auwwww!

I’m very much indebted to him for all I’ve today … ngehehehehe …

Pijat-Pijat said...

Pie:
Ya saleeyy .. nok tanding ping pong pulok … ?

Guane PhD mu … sapa mano doh le ni …

Anonymous said...

kengkawan...

Pijat-Pijat said...

Ita:

Lama tak datang, itu je yg boleh kau kata? Kengkawan?

Aku kesal!

angah said...

Semakin cemerlang! Tahniah !!!

Anonymous said...

Fisha: bagi la can ita susun ayat dulu..korang dh la "speaking" maut..malu la org mcm aku n ita nak balas ke"terror"an korang tu...

Angah ni saper? Sori aku tak teringat lak kengakawan yg guna term panggilan "angah" ni...Juwai ker?

Anonymous said...

Noni:
Malu? awat tak pakai baju? pi dok bagan ulu ...

Angah itu bukan Juwai ... Angah adalah seorang manusia. Hamba Allah seperti kita.

Biarlah hanya aku yang mengerti ... wakakakaka ...

Anonymous said...

Angah:

Apa yang semakin cemerlang tu?

Aku rasa ragu2 nak terima ucapan tahniah mu itu! :p

Zaidi Al-Kashafi said...

Fisha Fawwaz:
People practice to get the best they can possibly get. It’s impossible to be perfect, only God is, but humans always strive to become more like God. Perfection is something everyone strives for. If you practice, you won't be perfect. Only God is perfect. But practice gets you as close to perfect as humanly possible. Good practice makes you good. Just practice makes you practiced, and perfect practice makes you perfect. Unpracticed is rough and bad.

I don’t believe that you’re an introvert. By right you should be an extrovert. Please don’t pretend to be introvert if you don’t mean it and prove it. However I never judge a book by its cover.

I’m also touched. So keep in touch.

“Failure is not falling down but refusing to get up.”

Zaidi Al-Kashafi said...

Noni: Don't be shy to speak out.

Kalau malu, hang pi duk Pengkalan Hulu. Kalau segan, hang pi duk Bagan.

Aku rasa menyesal juga sebab tak belajar bahasa Inggeris betul-betul masa sekolah dulu.

Hmmmm... kalau lah ada PPSMI masa zaman aku sekolah dulu, alangkah bagusnya.

Anonymous said...

Kasyap:
Well, I'm hurt by your words!

Do I need to pretend to be an introvert just to make you feel better? i don't think so.

And I don't think I need to prove you anything.

it's up to you to believe it. and i'm not proud saying that i'm an introvert!

Careful with your words because blog couldn't detect any expression of your words and it might hurt someone unintentionally

ajako said...

Ouch!

ustazshafiee said...

ops!

Anonymous said...

macam2 bunyi la plak ... ouch la, ops la ...

Let me clear the air ...

Setelah kubaca berulang kali kenyataan kasap tu, aku rasa dia gurau je ... aku pun ok je. Nyesal melebih2 reaksi.

Kasyap ... adakah kita masih ok?

Zaidi Al-Kashafi said...

Fisha Fawwaz:
I'm sorry (ikut style Amir Raja Lawak).
Well, actually I didn't mean to hurt anybody here especially you as the landlord of this web log. Sometimes my words tend to provoke others to think in the other way. But my intention is good. Only God knows.

Awatlah hang ni? sensitive. Aku gurau sikit pun tak boleh ka?
Kalau tak boleh gurau, baik hang pi surau.

Pijat-Pijat said...

Kasyap:
Ya, aku akan ke surau berjemaah magrib malam jumaat ni .. huhu ...

Anonymous said...

satu lagi perkataan kalau aku tak silap dr azmi suka sebut

par-excellent

Pijat-Pijat said...

Suri:
Yes, par-excellent and parallel ...

Anonymous said...

Dr Azmi suka panggil kita "Yaa Qaum..."

Anonymous said...

Dr Azmi pernah berkata : Who can answer this question, I'll give you an 'A'

Anonymous said...

Kasyaf,

Kalau tanya aku, sebenarnya pelaksanaan PPSMI tu aku rasa kementerian tak buat kajian yang mendalam. Cuba bagi aku sepuluh sbb nak buat PPSMI tu. Dah la cikgu cikgi yang nak mengajar pun tak brp pandai bahasa inggeris. " you put coffee to the cup, stir stir until lost sugar, put the water to your mouth and drink drink"

Zaidi Al-Kashafi said...

Surizalman,

Apakah akan hilang identiti Melayu kalau belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris? Takkan hilang punya. Percayalah. PPSMI pasti membawa kebaikan. Bagi membolehkan orang Melayu terus mampu bersaing dalam apa juga bidang, dasar PPSMI mesti diteruskan. Orang Melayu tak akan hilang kemelayuannya hanya kerana belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. PPSMI akan memperkasa daya saing dan daya juang bangsa Melayu. Persetan dengan penentang yang ingin menangguk di air yang keruh. Orang Melayu yang menentang, tak sedar dan tak tahu intipati sebenar PPSMI, mereka seolah-olah tak ingin melihat orang Melayu bersaing di persada dan pentas global. KEKALKAN PPSMI

Pijat-Pijat said...

Aku nak jawab isu PPSMI ini sekali ni je la sbb tak mau terlibat dalam polemik politik yang tidak membawa kita ke mana2.

Kerisauan penentang PPSMI bukanlah sbb mereka mahu bangsa kita jatuh, malah mahu membangunkan bangsa. Bahasa dan cara kita berfikir adalah 2 perkara yang saling berkait. Bercakap BM dan kemudian kena berfikir dalam BI menyebabkan berlaku kecelaruan kerana struktur bahasa kita tidak sama walau kelihatan serupa. Bahasa sebenarnya membentuk cara kita berfikir. Untuk lebih memahami, boleh baca pengaruh bahasa, literature dalam pemikiran seseorang.

Yang pro PPSMI melihat perbuatan itu adalah sebagai satu bentuk added value kepada bangsa kerana ia boleh mendidik anak2 bangsa terus berfikir dan berfikir. Sekiranya PPSMI dibatalkan setelah dijalankan, ini seperti membenarkan hakikat orang Melayu ini memang tak mahu bersusah payah.

Kita perlu sedar kerajaan tidak pernah membuat sesuatu yang menyusahkan rakyat, namun, tidak semua tindakan kerajaan boleh diterima walaupun baik kerana setiap orang ada keperluan sendiri. Analogi, mana mungkin orang yang memerlukan ikan akan menerima ayam jika diberikan binatang itu. Malah dia akan bising. Malangnya, kita hidup bukan berseorangan tetapi bermasyarakat. Keperluan ramai mengatasi keperluan perseorangan.

Itu sahaja komen saya. Sekian terima kasih.

Anonymous said...

Bukan aku tak setuju tapi pelaksanaan tu dibuat secara drastik tanpa mengambil kira kepakaran guru-guru dan persediaan murid-murid di sekolah.

Pada aku bukan sbb hilang identiti melayu. Itu pendapat orang yang berfikiran sempit yang sukakan demonstrasi jalanan sahaja.

Apa-apa pun nanti kita tengok natijahnya selepas pelajar2 ini graduate samaada mereka memenuhi pasaran kerja semasa nanti atau tidak.

musyaini said...

Pecayalah! fishot mmg introvert...

sib baik la ada internet... a very good communication medium...

tp bila p reunion... suara pon tak dgr... heheheheh

tp blogger yg tegar ... tp ketegaq ka dak kena tanya empunya diri...

Anonymous said...

salam...mencelah skit... ya..ya, bukan pasal identiti melayu/taknak perubahan. Katanya objektifnya nak tingkatkan penguasaan B.I....tapi kenapa subjek math & sains, kenapa tak history ke, geog ke dan lain2 kan lagi byk bercakap. Lagi, kenapa tak tingkat kan/perbaiki je module/silibus subjek BI itu sendiri & tambah masa belajar utk subjek BI, lebihkan aktiviti in english language. Lagi, sejak math&sains in english, maklumat yg aku terima, grading tuk lulus dah turun, so, mana kualitinya??

Rozaimi Bin Mohd Said said...

Fisha: Ha’ah .. pegang … den rasa kita pernah kutuk Kepet pasal ‘pegang’ ni … hehehe .. Kepet pelat!

Patutlah ada beberapa kali tu aku rasa sejuk aje kepala otak aku...rupa2nya pahala masuk mencurah2...hehehe

musyaini said...

sojuk tu pasai kepala ko tak do rambut.. wargh wargh wargh....

Ayasu Kuro-Obi said...

Kopek:
X dok apa2 Teganu niii....

(Nok gocoh?)

Ayasu Kuro-Obi said...

X dan nak baca nih...

Rozaimi Bin Mohd Said said...

gocoh sokmo mu...