Thursday, May 22, 2008

Hey, dia panggil kita ‘babi’?



Pada minggu tersebut, kami diarahkan supaya berpindah daripada blok B (refugee camp) ke blok Juwairiah yang berdekatan dengan pejabat warden. Tapi, biasalah, the rebellious IIU students, kami sentiasa mencari-cari alasan untuk tidak berpindah.

Leceh, keselesaan, barang banyak adalah antara alasan-alasan yang sering diberikan bila warden K. Yanie menyuruh kami berpindah. Hinggalah sampai ke kemuncak kesabaran K. Yanie, kami semua dipanggil ke pejabat asrama (kebetulan pula, semua yang dipanggil, tiada seorang pun yang berasal dari pantai timur). Dialog antara kami dan K. Yanie:

K. Yanie :
Bakpe dak mboh pindoh?

KAMI :
Bukan tak nak pindah lagi … barang kami banyak la. Nak angkut dengan jalan kaki. Kalau ada orang tolong tak pe la jugak...

K. Yanie :
Doh, saye tok kighe. Hujung minggu ni, saye mau, sume dah kosong blok B tu

KAMI :
Kalau tidak …? (perlahan saje)

K. Yanie :
Kite nok masuk budak baghu. Dok cukup kolej lo ni.

KAMI :
Dah, kenapa tak letak je diaorang kat Juwairiah ni? Kenapa kitaorang pulak yang disuruh pindah? (budak-budak law le katakan ... pandai benar menjawab)

K. Yanie :
Eh, bakpe babil sangak ni? Doh saye sughoh tu, buak je la. Awok ingak, awok tu sape ?

KAMI :
Hei, dia kata kita babi ? (sesama sendiri)

KAMI :
Amboih K. Yanie, cantik bahasa. Panggil-panggil orang babi? Wah, wah …

K. Yanie :
Bile mase pulok saye pangge awok babi?

KAMI :
Hek elleh .. tadi je dia sebut. Jangan main-main dengan kitaorang. K. Yanie … kita kenal pengarah tu. Report kat dia karang, K. Yanie gak yang susah …!

K. Yanie :
Hey, awok. Saye bukang pangge awok babi, tapi babil. B-A-B-I-L. Maksud dia degil. Awok babil sebab dok mau pindoh … babil la tu.

KAMI :
Ooo, ye ke? Tak pe la K. Yanie, kami pindah sekarang jugak! Jom, jom, ha, apa lagi tu? Babil mu ni!! Hehehehe...

2 comments:

Anonymous said...

tingat Kak Yanie..mesti tingat dia yg sarat mengandung dgn gaun besar dia tu..isshh! takkan dia pregnant sepanjang 4 tahun kita kat sana kan.

Err..4 tahun ker? patut dah fasih cakp Ganu tu...

Pijat-Pijat said...

memang ler dalam 4 tahun tu ada sekali dia pregnant dan beranak. Mungkin dia mengalami masalah susah nak turun berat badan lps bersalin ... tu sebab asik nampak cam pregnant all the time ... hee!